Loyd is Projectmanager bij Intermax
"In de IT wordt vanuit feiten gewerkt. Die benaderingswijze past goed bij mij."
Loyd is in het voorjaar van 2019 als afstudeerder gestart bij Intermax en is aansluitend in vaste dienst gekomen als Projectmanager in het team ‘Delivery’.
Ik heb nooit een specifieke rol in gedachten gehad als kind. Mijn vader was Systeembeheerder, dus via hem ben ik in aanraking gekomen met de IT. Het in- en uit elkaar halen van computers, vanuit huis kunnen inloggen op je werk en dergelijke, vond ik heel interessant om te zien. Ik was ook een echte gamer tijdens mijn jeugd, dus daardoor heb ik het een en ander geleerd over hoe applicaties in elkaar zitten en hoe je bepaalde instellingen kunt tweaken ;).
Op mijn 15e ben ik inderdaad begonnen als afwasser in een hotel en ben daar uiteindelijk doorgestroomd naar kok van de voorgerechten. De horeca is een plek waar je leert wat hard werken is. Daar heb ik mijn werkethiek goed ontwikkelt. Ik vind het een aanrader voor iedereen om naast je studie met zo’n bijbaan te starten.
Dat gebeurde tijdens mijn 3e jaars HBO stage bij Kuehne + Nagel. Ik werkte daar vanuit mijn commerciële studie op de marketing afdeling waar ik kon ondersteunen bij de implementatie van een mobiele intranet applicatie voor 3200 Nederlandse medewerkers. Daar kreeg ik van dichtbij mee wat er allemaal komt kijken bij zo’n groot project en wat de rol dan precies is van IT projectmanagers. Het spreekt mij heel erg aan dat je als projectmanager schakelt met verschillende partijen en vaak meerdere trajecten naast elkaar hebt lopen. De werksnelheid ligt vaak hoog, dat past goed bij mij.
Ik studeerde HBO Ondernemerschap en Retail Management en zocht na mijn stage-ervaring bij Kuehne + Nagel een MKB bedrijf om bij af te studeren. Ik kon niet goed tegen werken in een grote logge organisatie waar de snelheid over het algemeen lager ligt, dus vandaar. Ik zocht een plek waar ik vooral veel praktijkervaring op kon doen. De opdracht die ik meekreeg vanuit school heb ik uiteraard ook uitgevoerd, maar het ging mij met name om het daadwerkelijk mee kunnen draaien in de organisatie. Ik heb toen gesolliciteerd op de functie ‘Delivery Manager’ met het verzoek of ik dit kon oppakken als afstudeer stagiair. De toenmalige Directeur Operations kon dat wel waarderen en heeft mij veel vrijheid gegeven om extra dingen te kunnen doen en werkzaamheden naar me toe te kunnen trekken. Hierdoor heb ik een vliegende start kunnen maken na het afstuderen en ben ik direct aansluitend in vaste dienst gekomen bij Intermax.
"Het is voor mijn functie niet direct nodig om over technisch diepgaande kennis te beschikken. Toch prettig om een sparringpartner te kunnen zijn voor klanten."
Het team is ooit opgezet om engineers dedicated aan projecten te kunnen laten werken, in plaats van gestoord worden door operationeel ad hoc werk. Daarbij ligt de verantwoordelijkheid van voortgang en kwaliteit van alle projecten bij de projectmanagers van Team Delivery. Wij zijn betrokken van het offertetraject tot en met de implementatie van een oplossing en inbeheername. Wij staan middenin de organisatie en stemmen veel af met de sales en de operationele afdelingen. Van het maken van ureninschattingen tot overleg met de technische teams, tot en met het onboarden van klanten en up to date houden en monitoren van bijbehorende essentiële gegevens binnen IT systemen zoals Topdesk, Salesforce en onze eigen ontwikkelde ‘configuration management database’.
Qua type klanten is het heel divers; van zorgklanten, overheidsinstellingen en de financiële sector, tot IT klanten. Lekker afwisselend dus. Soms werk je bij 1 klant aan meerdere projecten tegelijk. Om daarin goed het overzicht te kunnen behouden en samen met de klant alles scherp te blijven overzien, vind ik een heel mooi onderdeel van mijn werk. Eén van mijn eerste eigen projecten was voor Museum Boijmans Van Beuningen. Heel leuk om als Rotterdammer tijdens dat project betrokken te zijn geweest bij de opbouw van het depot. Maar ook van interne projecten als; het opschonen en automatiseren van processen zoals opzeggingen, heb ik veel geleerd.
Geen enkel project is exact hetzelfde en dat geldt ook voor de projectmethodieken die we gebruiken. Wij werken zoveel mogelijk op een agile manier en gebruiken JIRA als tool, maar dat sluit niet altijd 1 op 1 aan bij de wensen of mogelijkheden van de klant. Intern werken we in ieder geval volledig agile.
In de IT wordt bijna altijd vanuit feiten gewerkt in plaats van meningen. Die benaderingswijze past goed bij mij.
Als we veel hebben opgeleverd voor klanten en zij laten merken blij te zijn met de geleverde dienstverlening.
Dat we allemaal hetzelfde doel voor ogen hebben en klanten dezelfde positieve ervaring willen bieden. Ook heel belangrijk; plezier hebben in je werk. Er moet wat mij betreft altijd ruimte zijn voor humor, zowel bij klanten als intern.
Op technisch gebied heb ik mijzelf door de jaren heen goed kunnen ontwikkelen. Het is voor mijn functie niet direct nodig om over technisch diepgaande kennis te beschikken. Toch vind ik het wel prettig om zowel op infrastructuur als op applicatieniveau een sparringpartner te kunnen zijn voor klanten. Ik ben trots op het feit dat dit inmiddels voor vele onderwerpen geldt.
Je mentaliteit is belangrijk. Neem je eigen verantwoordelijkheid en durf je mond open te trekken als iets nog niet helemaal duidelijk voor je is. Te snel aannames maken is dodelijk in dit vakgebied, dus zorg dat je informatie goed verifieert. Leer zo snel mogelijk iedereen kennen zodat je de juiste collega’s kunt betrekken bij waar je aan werkt en pas je communicatiemiddel aan per stakeholder.